De GameNerds review: Battlefield 1

Review Battlefield 1 | Waar de meeste gamers zaten te wachten op eindelijk weer een shooter in de huidige tijd, besloot DICE om terug in de tijd te gaan naar de Eerste Wereldoorlog met Battlefield 1. Of het ze gelukt is om menig gamer tevreden te stellen lees je in de GameNerds Battlefield 1 Review.

Singleplayer: Oorlog is emotie

De singleplayer in Battlefield 1 is niet echt één campaign, maar eerder een handjevol verhalen met elk hun eigen held met verschillende skills. Een korte proloog zet gelijk de toon voor de rest van de campaign, want oorlog is emotie! Daarna begint de singleplayer en die verteld in totaal vijf verhalen over vijf verschillende personages die in verschillende landen strijden op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog.

Hoe dan ook, de campaign is een soort van voorbereiding op de multiplayer en maak je kennis met verschillende classes, alle wapens en voertuigen,  en voordat je het weet ben je de piloot van een vliegtuig in gevecht met een zeppelin, blaas je gebouwen omver in een tank, of verken je de warme woestijn op de rug van een paard.

De singleplayer van Battlefield 1 is niet al te moeilijk en is in ongeveer 6 á 7 uurtjes uit te spelen wat voor mij perfect is. De prachtige graphics en het meesterlijke geluid in combinatie met geloofwaardige personages met een goed geschreven verhaal, bieden mij precies wat ik wil zien in een singleplayer van een FPS. Al kan ik begrijpen dat sommige mensen teleurgesteld zullen zijn in de korte duur van de campaign, maar eigenlijk koop je dit soort games niet speciaal voor het verhaal, maar specifiek voor de multiplayer. Toch?

review Battlefield 1

Multiplayer: Ouderwetse chaos

Battlefield 1 is nu ruim een week verkrijgbaar in de winkels en dus heb ik mooi de tijd gehad om de multiplayer eens uitvoerig te testen, want dit is natuurlijk het belangrijkste aspect in Battlefield 1. Gelukkig wisten de EA Servers redelijk goed stand te houden en op enkele uurtjes na tijdens de launch van de game, heb ik bijna geen problemen gehad met het joinen van een ouderwets potje Conquest of één van de andere vijf multiplayer game modi. Zes multiplayer game modi vind ik nog wat aan de karige kant, maar gelukkig is de Hardcore-mode binnenkort beschikbaar en zijn er nog meer modi in aankomst.

De game kent tot nu toe dus in totaal 6 verschillende multiplayer game modi waaronder de welbekende Conquest, Domination, Rush en Team Deathmatch. De twee nieuwe modi zijn War Pigeons en Operations en in de spelmodus War Pigeons gebruiken beide kampen postduiven om artillerie-aanvallen op de vijand te organiseren. Als het spel begint, wordt er ergens op de map een duivenkooi met een postduif geplaatst. Vind de duif als eerste en breng hem naar een veilige locatie op de map. Daar schrijf je een bericht, dat je kunt versturen om een verzoek voor artilleriesteun in te dienen. Zodra een boodschap is verzonden, wordt de vijand bestookt met artillerievuur. In Operations vecht je op verschillende maps om objectives te voltooien en die potjes duren soms wel langer dan één uur! De veldslagen zijn ‘gebaseerd’ op gevechten die tijdens de Eerste Wereldoorlog echt hebben plaatsgevonden en brengt het gevoel van een ‘echte oorlog’ in de game.

In bijna elke multiplayer mode is het de bedoeling om bepaalde objectives halen om te winnen, maar daar is een goede samenwerking voor nodig tussen de vier verschillende klasses. De een zorgt voor health, de ander voor de kogels en zorg ervoor dat er iemand in je sqaud zit die tanks en andere voertuigen kan uitschakelen. Zo heb je de medic, scout, support en de assault/engineer klasse, dat het dit keer moet doen zonder assault rifles! Say what? Wat mij gelijk opviel is dat je de verschillende klasses minder kunt customizen dan in Battlefield 4, maar dit zorgt gelukkig wel voor een beter evenwicht tijdens de multiplayer zodat je geen overpowerde klasses krijgt. Als een soort van power-up verschijnen er op bepaalde plekken in de maps Elite Klassen: Flame Trooper, Tank Hunter en de Sentry, die – als ze goed gespeeld worden – het verloop van de strijd kunnen veranderen.

De maps brengen weer ouderwetse chaos waar ik elk moment van geniet. Overal vliegen de kogels je om de oren, vallen er weer 1000 bommen en granaten en voordat je het weet wordt je overreden door een tank of uit de lucht geschoten door een vliegtuig. De chaos in Conquest is wel wat minder dan in Battlefield 4, omdat er wat minder voertuigen beschikbaar zijn tijdens een potje en dat kan soms best chill zijn, maar aan de andere kant mis ik soms wel de random voertuigen die ergens staan om snel van punt A naar punt B te rijden. In sommige maps hadden ze wel wat meer voertuigen of paarden mogen plaatsen, omdat je in bepaalde maps een flink stuk moet lopen om bij een objective te komen. Daarentegen zitten de multiplayer maps over het algemeen goed en logisch in elkaar, maar sommige maps zijn erg open en dus een feest voor snipers.

review Battlefield 1

Het is niet al goud wat blinkt

Battlefield 1 ziet er in singleplayer als zowel de multiplayer echt schitterend uit! Door de dynamische weersomstandigheden speel je het ene moment in de brandende zon en het andere moment kruip je door de blubber door de heftige regen. Je ziet zelfs de regendruppels en modderspotters op je geweer zitten! Yup, het is grafisch gezien echt een lust voor het oog, maar op sommige momenten had mijn PlayStation 4 daar behoorlijk last van en daalde de resolutie op drukke momenten soms flink omlaag.

Misschien is het omdat ik ook van moderne tijd shooters hou, maar ik mis mijn attachments zoals een silencer of een red dot sight. Ik snap dat dit allemaal nog niet bestond in de WW1, maar ook qua wapens vind ik het allemaal wat magertjes. Customizen is beperkt en matig vergeleken met Battlefield 3 en 4, het gaf mij altijd een drang om door te spelen om een bepaalde attachments of guns te unlocken, iets wat ik bij Battlefield 1 mis. Tevens hebben alle wapens een flinke terugslag en lijken ze mij allemaal net even teveel op elkaar. Ik hoop dat DICE door middel van (gratis) battlepacks meer wapens toevoegt aan de game, want de toekomstige DLC is al (belachelijk) duur genoeg!

Review Battlefield 1
Oordeel:

Battlefield 1 is werkelijk waar een dijk van een spel!  Audiovisueel ziet het er allemaal super gelikt uit en de game speelt in de singleplayer als zowel de multiplayer als een tiet. Op een paar kleine schoonheidsfoutjes na is Battlefield 1 de leukste shooter tot nu toe en misschien wel de beste van dit jaar!

9/10 [usr 4.0]

+ Audio-visuele presentatie is meer dan top

+ Singleplayer met geloofwaardige personages met een goed geschreven verhaal

+ Multiplayer is ouderwets lekker

– Weinig opties qua wapens en customization

– Aankomende DLC is te duur

• Echt een gaaf spel inderdaad, wat je zei over wapen attachments ben ik met je eens maarja daar heb ik begrip voor inderdaad! Graphics, geluid is top en de war stories zijn geweldig en krijg je een idee wat voor verschrikkelijke periode het had moeten zijn om in te vechten.

• Sammy Pilage schreef:

Heel dope! Je kan alleen jammer genoeg merken dat een hoop cod spelers zijn overgestapt… spotten kennen ze niet en reviven al helemaal niet…

• Roy Stoekenbroek schreef: