Op zaterdag 8 juni gaan we de eerste gameplay-beelden zien van FIFA 20 tijdens EA PLAY 2019, maar EA SPORTS heeft alvast een tipje van de sluier gegeven over een aantal basiselementen van de gameplay die wij in FIFA 20 kunnen verwachten. De ontwikkelaar belooft dat ze goed hebben geluisterd naar de feedback van de FIFA-community. Eerst zien, dan geloven!
Ten eerste gaan ze ein-de-lijk iets doen aan het reactievermogen van de online gameplay, die vaak aanvoelt als dikke stront door een trechter, maar dat is weer een ander verhaal. Anyways, we krijgen zeer snel meer intel over de vernieuwingen die EA SPORTS wilt doorvoeren in Carrière en Profclubs.
In elke nieuwe FIFA worden er nieuwe mechanismen, nieuwe speltypen en nieuwe gameplay-kenmerken geïmplementeerd om de serie te verbeteren. Hieronder volgt een lijst met mechanismen en aanpassingen waar het team aan werkt en die prioriteit krijgen voor FIFA 20:
LEES OOK:
- De introductie van dynamische weereffecten zou een onderdeel kunnen zijn van FIFA 20 |
- FIFA 20 voorspellingen: FIFA 20 Pro Clubs wordt flink verbeterd
- Wat is de releasedatum voor FIFA 20?
- De onthulling van FIFA 20 is bekend gemaakt – EA PLAY 2019
AI-verdediging
- Vernieuwd verdedigingssysteem. De verdedigingssystemen worden vernieuwd, met nieuw positiespel en aanpassingen aan het ritme en de bewegingen op het veld. Er wordt nadruk gelegd op handmatig verdedigen en voor wie er gebruik van maakt zijn de resultaten meer belonend.
- Geplande tackles is een nieuw systeem dat handmatig tackelen bevoordeelt door ervoor te zorgen dat de verdediger die de tackle probeert uit te voeren dat in een context doet die voordeel oplevert voor zijn team (bijvoorbeeld door herovering van de bal of door de bal bij het tackelen naar een nabije teamgenoot te schieten).
- De effectiviteit van Druk zetten en Tweede man druk zetten wordt verminderd, waarbij spelers/AI-teamgenoten op grotere afstand worden gepositioneerd en er trager wordt gereageerd op richtingsveranderingen van de dribbelaar. Dit resulteert erin dat maar zelden een automatische tackle of automatische blokkering wordt ingezet. Dit maakt handmatig verdedigen niet alleen effectiever, maar ook meer belonend.
- Een verbeterd Afdekken-systeem wordt toegevoegd, met meer behendigheid en nauwkeurigheid zodat spelers die besluiten om hun verdedigers aan te sturen, worden beloond.
1-tegen-1 schietconsistentie
- 1-tegen-1-schietnauwkeurigheid zal worden verbeterd, met als resultaat meer schoten op doel en betere consistentie bij eenvoudige situaties binnen de 16.
- Situaties voor open doel worden ook aangepakt. Dit leidt ertoe dat spelers worden beloond voor 1-tegen-1-situaties en betere kansen creëren voor het maken van “eenvoudige doelpunten”, een aspect dat in tal van voorbeelden vanuit de community wordt benadrukt.
- Reacties van de doelman worden ook aangepast, met name bij 1-tegen-1-situaties. Dit resulteert in minder ‘bovenmenselijke’ reacties en maakt de bewegingen van doelmannen realistischer, wat leidt tot betere doelkansen voor de aanvaller.
- Situaties met een schot met buitenkant voet zullen worden verbeterd en alleen nog voorkomen bij spelers met een Buitenkant voet-kenmerk.
- Schothoogte/Krachtaanpassing maakt het mogelijk dat minder krachtige schoten resulteren in schoten die vergelijkbaar zijn met harde schoten, wat voor meer consistentie zorgt en tot betere scoringskansen leidt.
Getimed afmaken
Er is heel veel feedback gekomen op Getimed afmaken, een nieuw mechanisme dat in FIFA 19 geïntroduceerd werd. Dit mechanisme zal verder worden afgestemd en aangepakt op basis van de feedback van velen binnen de gemeenschap:
- Venster groene timing voor getimede schoten wordt beperkt (van 2-4 frames naar 2 frames voor alle schoten), wat het lastiger maakt en meer vaardigheid vergt voor de uitvoering ervan.
- De nauwkeurigheid van getimede schoten wordt zo aangepast dat deze tot iets minder precieze schoten leidt, hoewel groen getimede schoten nog altijd nauwkeuriger zullen zijn dan ‘niet-getimede’ schoten.
- Moeilijke 180°-schoten worden aangepast om tot minder krachtige schoten te leiden, zelfs als ze perfect zijn getimed.
Voorzetten en schoten uit volleys
De effectiviteit van volley-voorzetten (of lob-voorzetten) van een bal wordt in de volgende editie verlaagd:
- Toegenomen moeilijkheid en fouten: Voorzetten uit lob-ballen/volleys zullen minder nauwkeurig zijn en meer uiteenlopende resultaten hebben.
- Kopduels zullen meer variatie krijgen doordat spelers die springen/botsen om in de lucht de bal te veroveren het voor de aanvaller moeilijker maken om in zulke situaties een doelpunt te maken.
- Afgenomen nauwkeurigheid volleyshot: Schoten die voortkomen uit een volley zullen minder nauwkeurig zijn en meer uiteenlopende resultaten hebben.
Aaneengeregen skillmoves
Een van de grootste problemen die de community tijdens FIFA 19 aan de orde bracht, is het “aaneenrijgen” van skillmoves wat resulteert in een overdadig krachtige tactiek waartegen moeilijk te verdedigen is. Het team is met deze feedback aan de slag gegaan door bij opeenvolgende skillmoves fouten in te bouwen, wat de kans vergroot dat de speler de controle over de bal verliest. Fouten nemen exponentieel toe als meer dan 2 skillmoves aan elkaar worden geregen, waarbij elke volgende skillmove foutgevoeliger is dan de vorige. Ingewikkelde skillmoves, zoals bijvoorbeeld El Tornado of ‘balletjes omhoog’ zullen over het algemeen meer foutgevoelig zijn, waardoor de kans toeneemt dat de speler de controle over de bal verliest tijdens de skillmove.
Positiespel bij dode spelmomenten
Spelers hebben aangegeven dat een kleinere verdediger vaak een langere aanvaller dekt, of dat een gevaarlijke aanvaller niet in de 16 aanwezig is. Het team heeft eraan gewerkt om de intelligentie achter dit soort situaties te verbeteren, wat in de toekomst tot meer realistische dekking/positiespel moet leiden als er wordt verdedigd of aangevallen bij een dood spelmoment.
Handmatige doelmanbewegingen
De effectiviteit van het handmatig bewegen van de DM wordt in de toekomst fors beperkt, zodat de bewegingssnelheid trager en meer realistisch wordt. Spelers die de doelman handmatig besturen met gebruik van de rechter joystick moeten nu vasthouden aan een richting, zodat het risico/belonings-element een grotere rol speelt. We hebben tijdens onze laatste feedbacksessies al feedback van zowel kern- als profspelers gekregen, en hebben er vertrouwen in dat de veranderingen de zorgen met betrekking tot het mechanisme wegnemen.
Passen
Spelers hebben gedurende de FIFA 19-cyclus feedback gegeven over de passingmechanismen. Dit is hoe we hierop inspelen bij de ontwikkeling van ons volgende product:
- Meer fouten bij passen met moeilijke positionering: Situaties met 180 graden, directe en onder druk gegeven passes zullen nu resulteren in tragere/zwakkere ballen, wat ze minder effectief maakt en gemakkelijker te onderscheppen door de tegenstander.
- Toegenomen nauwkeurigheid voor passes in erg eenvoudige situaties; passes zonder druk, met het lichaam in de juiste positie, en/of zonder obstakels zullen resulteren in een meer nauwkeurige pass in dergelijke situaties.
- Door de speler bestuurde ‘gestifte’ passes worden een nieuwe optie voor passes over de grond en steekpasses. ‘Gestifte’ passes zijn passes met een kleine boog waarmee ze over het been van de verdediger gaan. Dit type passes zal niet langer contextueel zijn en alleen nog voorkomen als het via dit nieuwe mechanisme handmatig wordt uitgevoerd.
- Een hard geschoten een-twee-mechanisme wordt toegevoegd als nieuwe passing-optie en zorgt voor een krachtiger een-tweetje en meer beweeglijkheid/positiespel in de aanval. Als gevolg van deze verandering zal het “handmatige passing”-mechanisme dat beschikbaar was via de knoppencombinatie (L1/LB+R1/RB+Pass) in de toekomst niet meer beschikbaar zijn.
Van speler wisselen
Spelers hebben gedurende FIFA 19 de feedback gegeven dat ze in sommige gevallen niet van speler konden wisselen als hun speler aan een verloren bal was gekoppeld. Het team werkt aan verbetering van deze situaties, en ook aan het verduidelijken van het mechanisme voor ondersteund wisselen, dat nu een optie toont voor het automatisch wisselen bij situaties met ballen door de lucht en vrije ballen. Spelers gaven ook de feedback dat bij het wisselen niet altijd de correcte speler werd geselecteerd. Het team werkt aan het verbeteren van de nauwkeurigheid van het wisselen in verschillende situaties, waaronder ballen door de lucht, van richting veranderde ballen en voorzetten. Het team werkt eraan om wisselen door middel van de rechter joystick zo consistent en reactief mogelijk te maken en ook aan het verbeteren van de intelligentie van het automatisch wisselen naar spelers die het dichtst bij de bal zijn.
LEES OOK:
- De introductie van dynamische weereffecten zou een onderdeel kunnen zijn van FIFA 20 |
- FIFA 20 voorspellingen: FIFA 20 Pro Clubs wordt flink verbeterd
- Wat is de releasedatum voor FIFA 20?
- De onthulling van FIFA 20 is bekend gemaakt – EA PLAY 2019
Ik eet Fruitella voor mijn dagelijkse portie fruit en zit s’middags aan het ontbijt. Daarnaast doe ik mijn eigen stunts, smeer mijn eigen broodjes en maak mijn eigen lunch.
Toch belachelijk dat al deze punten zogenaamd verbeteringen zijn terwijl iedere achterlijke idioot kan zien dat ze 19 totaal niet getest hebben. Het is gewoon vanaf het begin compleet kapot en ze hebben totaal niet de moeite gedaan iets goeds uit te brengen. De punten zouden er allang in moeten zitten omdat zoals het nu is het spel onspeelbaar maakt.