GameNerds
Menu
SOCIAL:
Filed under: EA SPORTS FC, Nieuws

De bal aannemen & afschermen in FIFA 17

De bal aannemen & afschermen in FIFA 17 | De Lead Gameplay Producer Sam Rivera was bij EA Sports Nederland om uitleg te geven over alle nieuwe fysieke spelopties in FIFA 17.

Kun je wat vertellen over het vernieuwde fysieke spel? Wat houdt het precies in?

Ook dit is weer een belangrijke verandering voor de franchise. Er zijn verschillende onderdelen, maar de belangrijkste functie is de mogelijkheid om de bal in iedere mogelijke situatie af te schermen. Dit noemen we de “360° afschermdribbel”. In vorige games ontbrak dit, de mogelijkheid om het spel op te houden en je lichaam tussen de bal en de verdediger te plaatsen zodat je de bal van hem afschermt. In de vorige games werkte dit niet zoals we dat wilden. Nu hebben we echter een groot team samengesteld, en meer tijd in onderzoek en ontwikkeling gestoken om de technologie te bouwen die nodig is om ervoor te zorgen dat het afschermen een betrouwbare optie voor de speler wordt.

De bal aannemen & afschermen in FIFA 17

Hoe wordt die 360° afschermdribbel uitgevoerd in de game?

Om de 360° afschermdribbel te starten, druk je op LT/L2. Dan zie je dat je speler zich bewust is van zijn dichtstbijzijnde tegenstander en dat hij de bal dribbelt met de voet die de bal het beste afschermt. Hij zal ook zijn arm uitstrekken om te voorkomen dat de verdediger dichterbij komt. Als de verdediger dichtbij komt, zie je hoe de dribbelaar zijn lichaam zo gebruikt dat hij voorkomt dat de verdediger bij de bal kan komen. Zelfs in afschermgevechten om de bal kun je nog steeds in iedere richting dribbelen die je wilt. Je kunt ook naar de verdediger toe dribbelen, maar je speler zal vervolgens teruggaan en de bal meeslepen en rollen om hem beter af te schermen. Door LT/L2 vast te houden, leg je de nadruk meer op het beschermen van de bal dan op het zo snel mogelijk bereiken van de gewenste positie.

De bal aannemen & afschermen in FIFA 17 De bal aannemen & afschermen in FIFA 17

Zijn er veranderingen aangebracht in de luchtgevechten?

In vorige games konden je spelers bij doeltrappen en hoekschoppen alleen omhoog springen in een poging de bal te koppen. Het was niet echt mogelijk om je positie vast te houden of te verdedigen, en de bal aan te nemen met de borst. In FIFA 17 hebben we het mechanisme waarbij je jezelf, als je op LT/L2 drukt, in een positie brengt waarin je de bal kunt controleren en af kunt schermen van een tegenstander. Dit zal niet in alle situaties werken. Je speler moet sterker zijn dan de tegenstander om hem te kunnen duwen en je positie af te schermen.

Je noemde LT/L2. Kun je uitleggen welke rol die knop in de game speelt?

We hebben alle fysieke acties onder de LT/L2-knop geplaatst. Het maakt niet uit of je aanvaller of verdediger bent, we willen dat je op die knop vertrouwt voor fysieke acties. Er zijn veel situaties met gevechten om de bal. Spelers zullen daarom hun tegenstander af willen schermen om zo hun ruimte of looplijn te verdedigen en de bal te krijgen. Als je verdedigt en op LT/L2 drukt, zal dat de fysieke acties uit  FIFA 16 in gang zetten, waaronder duw- en trekwerk, schouderduwen en afhouden.

Zijn er nog andere interessante veranderingen?

Ja, contextueel zijn spelers beter in staat om een aankomende bal af te schermen als de tegenstander van achteren nadert. Een klassiek geval in FIFA 16 is dat je een korte doeltrap neemt en je verdediger de bal niet goed beschermt, wat ertoe kan leiden dat de tegenstander een gemakkelijk doelpunt maakt. In FIFA 17 kunnen verdedigers langer in balbezit blijven.

We hebben ook de manier verbeterd waarop verdedigers kunnen tackelen. Een probleem waar spelers tegenaan liepen, was dat als je een tackle inzette in dezelfde richting als waar je tegenstander naartoe ging, de bal direct terug werd teruggegeven aan de aanvaller. Nu zullen verdedigers proberen om te tackelen in tegenovergestelde richting, om te voorkomen dat de aanvaller de bal snel verovert en naar het doel gaat.

Bovendien, als er een teamgenoot in de buurt is, zal de tackle er op zijn gericht om de bal bij die teamgenoot te krijgen en dat hij niet in de open ruimte terechtkomt waar iedereen hem kan oppikken. Verdedigers zullen ook fysieke tackles (op het lichaam) proberen uit te voeren, om in balbezit te blijven of de bal in tegenovergestelde richting te krijgen.

Vorig jaar merkten we dat het lastig was om zig-zag-dribbelen te stoppen, je moest snel reageren om aan te sluiten bij de dribbelaar. Nu zullen teamgenoten (AI-gestuurde verdedigers) beter helpen bij opjaagsituaties en voorkomen dat spelers lange tijd achter elkaar solo met de bal rennen.

BRON: easports.com

>
MENU