De Eredivisie lanceerde in 2017 een volledig nieuwe competitie voor de Eredivisieclubs, naast de Nederlandse voetbalcompetitie: de eDivisie. Binnen de eDivisie gaan eSporters van de 18 Eredivisieclubs virtueel strijden om het kampioenschap in FIFA Ultimate Team.
Het tweede seizoen van de eDivisie is inmiddels van start gegaan en blijkt opnieuw een groot succes te zijn. Honderdduizenden mensen kijken ook dit seizoen weer naar de professionele FIFA ’18-competitie van EA SPORTS en Endemol Shine Nederland.
”De eDivisie zien wij als een uitbreiding op het bestaande voetbalaanbod, waarbij we ons nog meer toe kunnen leggen op jongeren. Voor de clubs is het een mooi platform om de betrokkenheid van fans te vergroten en gezamenlijk nieuwe content te creëren.”
Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax, deed onderzoek naar de kijkcijfers van de clubs uit de eDivisie. Ik denk dat sommige mensen aardig verbaasd zullen zijn over de enorme kijkcijfers van eSports. Ajax steekt met kop en schouders boven de rest uit qua populariteit en naar Excelsior kijken de minste mensen.
Dit zijn de kijkcijfers van de eDivisie:
Blijft toch verbazen de enorme kijkcijfers van eSports. Dit zijn kijkcijfers van de @E_Divisie van dit seizoen. Mooi compliment voor collega’s van @AFCAjax_eSports pic.twitter.com/rSGjAb6rQg
— Menno Geelen (@mennogeelen) 2 maart 2018
SEIZOEN 2 – 2017/2018:
Ik eet Fruitella voor mijn dagelijkse portie fruit en zit s’middags aan het ontbijt. Daarnaast doe ik mijn eigen stunts, smeer mijn eigen broodjes en maak mijn eigen lunch.