Steep review – GameNerds

Voor iemand die nog nooit op wintersport is geweest leek Steep dé perfecte kans om een keer digitaal op wintersport te gaan zonder koude voetjes te krijgen. Gaat de game mij overtuigen om een wintersport feeling te krijgen?

De laatste keer dat ik een wintersport game heb gespeeld was 1080° Snowboarding op de Nintendo 64. Anno 2016 mocht het eigenlijk ook weer eens tijd worden voor een nieuw wintersport avontuur en gelukkig heeft Ubisoft de nieuwe game Steep uitgebracht. Steep is een open wereld die bestaat uit verschillende bergen in de Alpen waar je vervolgens kunt gaan skiën, snowboarden, paragliden of gebruik maken van je wingsuit.

VERSCHILLENDE OPDRACHTEN EN GEBIEDEN

Steep is een typische Ubisoft game: een grote open wereld waar je overal collectibles, opdrachten en races tegenkomt. Je kunt natuurlijk ook gewoon free riden om zo de gigantische omgeving te verkennen en zo nieuwe locaties, dopzones en uitdagingen te vinden. Ondanks dat er zoveel dingen te doen zijn voelt het allemaal een beetje eentonig en kaal aan. Zo zijn er de traditionele tijdsraces of moet je zo veel mogelijk punten verzamelen door tricks uit te voeren.

GRAPHICS & GAMEPLAY

Ubisoft staat er om bekend om prachtige omgevingen op je tv te toveren en ook met Steep is het op sommige momenten echt genieten. De graphics zijn niet echt state of the art, maar het kan er prima mee door. Al moet ik zeggen dat game het beste tot zijn recht komt wanneer de avond valt, wanneer je al slalommend door de bergen van de Alpen aan het snowboarden bent onder het genot van een prima soundtrack. De omgeving ziet er dan echt adembenemend uit.

Waar het misschien mis gaat bij Steep is dat Ubisoft probeert een een mix te maken van een simulatie en een arcade game, maar het beide niet helemaal lekker uit de verf komt. Het realisme vind je vooral terug in de besturing en beperkte tricks die je kunt doen. Het is is dan ook geen SSX of 1080° Snowboarding. Ga je te hard, dan verlies je controle en ga je keihard onderuit. Wanneer je een sprong verkeerd timed dan gebeurt er helemaal niets of val je wederom met je neus in de sneeuw. Wat ik ook jammer vind is dat je stil moet staan om te wisselen van sport. Het zou de game een stuk leuker maken wanneer je op volle snelheid met je snowboard een dikke jump maakt en in de lucht snel kunt overschakelen naar je wingsuit. Als je opzoek bent naar een sportgame met snelle actie, dan ben je bij Steep aan het verkeerde adres.

Waar ik van hou in een open wereld game is dat je ook je personage op alle mogelijke manieren naar eigen smaak kunt instellen. Gelukkig stelt Steep op dat gebied niet teleur. Zo zijn er verschillende personages waar uit je kunt kiezen, alleen is het jammer dat ze allemaal hetzelfde besturen en niemand een eigen speciale skill of iets dergelijks heeft. Ook kunnen de characters niet levelen zodat je beter wordt in bepaalde eigenschappen. Daarentegen is er een shitload aan spullen om je personage optisch te tunen. Verschillende uitrusting voor iedere sport, diverse gadgets die je kunt gebruiken, maar ook kleding van mutsen, jassen, schoenen tot aan welke rugzak je wilt dragen. Ook tof dat Ubisoft echte merken gebruikt zoals Northface en Go Pro.

MULTIPLAYER

Steep maakt gebruik van een always-online systeem en daarvoor moet je ten alle tijden met het internet verbonden zijn. Er zijn verschillende uitdagingen die je samen kunt spelen, maar direct met z’n vieren tegen elkaar racen is niet mogelijk en dat is op z’n zachts gezegd nogal gaar. Wel kun je je eigen challenges maken en zo de snelste tijd probeert neer te zetten die je vrienden kunnen verbeteren, of om te publiceren met de online community van Steep.

OORDEEL

Dit lijkt haast wel dé perfecte wintersport game, maar hoe graag ik ook Steep leuk probeer te vinden, weet de game mij niet helemaal te overtuigen Als je opzoek bent naar een sportgame met vlugge snelle actie, dan ben je bij Steep aan het verkeerde adres. Steep is een rustgevende game die het leukste is wanneer je samen met je vrienden aan het spelen bent.

7.5/10 [usr 4.0]

+ Adembenemend mooie omgevingen

+ Enorme speelwereld zonder laadtijden