REVIEW: Watch Dogs 2 is geen GTA killer

In aanloop naar de release van Watch Dogs 2 werd ik volledig genegeerd door Ubisoft. Geen eerdere speelsessies, geen uitnodiging voor de release party en dus ook geen review exemplaar. Dit alles had te maken omdat ik in het verleden op social media openlijk negatief ben geweest over Watch Dogs.

Hoe dan ook, laten we een paar jaar terug in de tijd gaan. Watch Dogs was dé hype tijdens de E3 2012. Hoe ongelofelijk vet zag die game er uit zeg! Naarmate de release steeds dichterbij kwam begonnen gamers zich zorgen te maken. De meest gestelde vraag was dan ook: Heeft Ubisoft de game grafisch gedowngrade sinds de onthulling? Wanneer Watch Dogs in 2014 in de winkels ligt word de game lauw ontvangen. Gamers klagen over talloze bugs, de duidelijke downgrade van de graphics en de belachelijke gare gameplay van de voertuigen. Er had gewoon zoveel meer in kunnen zitten.

Twee jaar later heeft Ubisoft, Watch Dogs 2 uitgebracht. Dit keer was er geen hype rondom de game, maar werden er wel vragen gesteld. Gaat Ubisoft de game weer downgraden? Gaat het Ubisoft lukken om Watch Dogs opnieuw op de kaart te zetten en wordt het verschil net zo dope als tussen het originele Assassin’s Creed en deel twee?

Het verhaal

De game speelt zich dit keer af in de San Francisco Bay Area. Het is de nieuwste stad die overstapt is op ctOS 2.0, het geavanceerde besturingssysteem om iedere inwoner nauwkeurig in de gaten te houden. Via je mobiele telefoon, de tv in de huiskamer, computers, camera’s op straat, je bent echt nergens meer ‘alleen’. Iets wat natuurlijk ook speelt in de hedendaagse samenleving.

Je kruipt in de huid van Marcus Holloway, een hippe, jonge hacker die door ctOS 2.0 wordt beschuldigd van een misdaad die hij niet heeft begaan. Het doel van Marcus is zijn onschuld bewijzen en het voorgoed uitschakelen van ctOS 2.0. Om heel eerlijk te zijn, ik mag die gekke Marcus wel. Qua hoofdpesonage heeft Ubisoft er goed aan gedaan om de chagrijnige Aiden Pearce uit Watch Dogs in te wisselen voor een nerdigere hipster die een liefhebber is van jaren ’80 films en series, beschikt over een flinke dosis humor en die maar al te graag de bad boy uithangt.

wd2_screenshot_01_wrenchjr_pr_160923_4pm_cest_1474629269

Missies en collectibles

De hoofdmissies in Watch Dogs 2 wisselen elkaar in een rap tempo af en bestaan voornamelijk uit (hoe kan het ook anders) het hacken van computers. Alhoewel de missies niet echt variërend zijn laat Ubisoft aan jou de keuze hoe je deze opdrachten tot een goed einde brengt. Ga je ongezien te werk en laat je de technologie het vuile werk voor je opknappen, of ga je als een Rambo de missies in en knal je alles en iedereen overhoop?

Ik waardeer het dat je een bepaalde vrijheid hebt om een missie te halen en dat levert ook heel wat leuke momenten op. Wanneer je stealth gaat is het leuk om je gadgets te gebruiken om de omgeving te verkennen. Alhoewel de A.I. soms best pittig is en je vrij snel het loodje legt, is het op andere momenten echt bedroevend slecht. Sommige missies leunen op een stealthy aanpak en wanneer je als een Splinter Cell ongezien probeert te infiltreren en zo voorzichtig mogelijk probeert te doen, kom je er al snel achter dat je soms ook moeiteloos langs de bewakers kunt rennen. Wanneer je met een shotgun als een wilde gek om je heen begint te schieten bereik je vaak hetzelfde doel.

Gelukkig is er meer te doen dan alleen de hoofdmissies te spelen en kent ook Watch Dogs 2 de welbekende Ubisoft-formule. De map ligt bezaaid met collectibles zoals bijvoorbeeld geldtassen, camo’s voor je geweren en apparatuur en meer van die kleine dingetjes. Zo zijn er meerdere liedjes te vinden die de in het begin wat karige playlist een stuk volller maken. Er zijn ook talloze zij-missies te spelen die soms best grappig en leuk zijn, maar vaak ook een herhalingsoefening blijken te zijn met telkens dezelfde smaak alleen met een andere verpakking.

Watch Dogs 2 Launch Trailer

Free Roaming

Natuurlijk hoef je niet alleen maar missies te spelen in een free-roaming-game. Zo kun je de stad op zijn kop zetten door personages, drones, auto’s, kranen, beveiligingsrobots en meer te hacken. De game ademt een hoop fun uit, maar toch kon ik mij niet uren vermaken door alleen maar doelloos rond te lopen net zoals je dat wel kunt doen in bijvoorbeeld GTA V. De auto’s en motoren laten zich wederom besturen als een natte drol en het geluid van een stoere ronkende motor klinkt eerder als een stukke naaimachine. Marcus beweegt daarentegen heerlijk soepeltjes wanneer je over obstakels klimt of dekking probeert te zoeken. Verder mis ik gewoon opties die naar mijn mening thuishoren in een free-roaming-game.  Zoals bijvoorbeeld een garage om je auto eens flink te tunen met nieuwe velgen en meer van dat soort dingen. Gelukkig zijn er wel talloze verschillende winkels waar je kleding, petjes en tasjes kunt kopen om je personage een persoonlijker tintje te geven.

Daarentegen heeft Ubisoft, San Francisco prachtig nagemaakt in Watch Dogs 2 en heeft de uitgever de belangrijkste landmarks en meest herkenbare spots in de game geplaatst. Een digitale stad maken kun je wel aan de uitgever overlaten. Deze zomer was ik zelf nog in San Fransisco en door een handige app op je mobiele telefoon kun je makkelijk de bekende hotspots opsporen in je omgeving. Toch voelt de stad soms wat leeg aan en lijkt het alsof je een openluchtmuseum aan het bezoeken bent. Het ziet er allemaal leuk en mooi uit, maar je mist gewoon een bepaalde beleving.

watch-dogs-2-4k-gameplay-1920x1080

Multiplayer

Tijdens het schrijven van de review werkten de multiplayer nog niet naar behoren. Er waren enkele issues boven komen drijven waardoor de game lag vertoonde en af en toe zelfs crashte. Ik heb daardoor de multiplayer niet goed kunnen testen. Het is een leuke toevoeging maar niet meer dan dat. Er zijn trouwens drie verschillende modi waarmee je aan de slag kunt: Invasion, Bounty Hunter en co-op. Ubisoft is druk bezig met een patch en moet voordat de game officieel in de winkels ligt deze problemen oplossen.

Conclusie:

7,5/10 [usr 3.5]

Watch Dogs 2 is op alle punten beter dan zijn voorganger; kleurrijker, leuker, grappiger en er valt een stuk meer te beleven. Het is een leuke game, maar ook niet meer dan dat. Het is jammer dat Watch Dogs niet de vooruitgang heeft gemaakt als Assassin’s Creed dat toentertijd deed met deel 2. Wanneer je op zoek bent naar een GTA V-killer dan kun je de game met een gerust hart laten liggen.

• Melvin Goossens schreef:

Meen je het echt dat ze je niets hebben gegeven? Geen review meer waard… Of een fout dat ze het vergeten zijn?

• Thanks voor de review, zit te twijfelen! Zijn er veel verschillende wapens?