REVIEW: Star Wars Battlefront

Voordat de game in de winkels lag, was ik een beetje bang dat Star Wars Battlefront gewoon Battlefield 4 zou zijn met een Star Wars-skin. Nu ik heel wat intergalactische gevechten verder ben en meerdere Stormtroopers en Rebellen naar een ander universum heb geschoten, vind ik het eigenlijk jammer dat Star Wars Battlefront geen Battlefield 4 is met een Star Wars-skin.

Star Wars Battlefront is een action-shooter en is speelbaar in first-person of third-person view. Het spel is ontwikkeld door EA DICE met wat hulp van Criterion Games. In Star Wars Battlefront schiet je jezelf door het Star Wars Universum heen en vecht je battles uit op verschillende planeten zoals Endor, Hoth, Tatooine en Sullust.

GRAPHICS & AUDIO

Star Wars Battlefront ziet er werkelijk waar schitterend uit! De Frostbite 3-engine laat weer eens zien tot waar het toe in staat is. Star Wars Battlefront is misschien wel één van de mooiste games op de PlayStation 4 en gaf mij echt een gevoel dat ik een ‘Next-Gen’ game aan het spelen was. Iets wat naar mijn mening veel te weinig gebeurd. De game draait soepeltjes zonder framedrops op 60 frames per seconde op beide consoles en PC. De stijl van de films is echt perfect overgebracht naar de game en het geluid is om te smullen! De iconische Star Wars muziek tijdens het spelen, het geluid van de geweren en de lightsaber, weerkaatsende lasers en X-Wings die langsvliegen, alles klopt tot in de puntjes.

SINGLEPLAYER EN COÖPMISSIES

TRAINING

In de Star Wars Battlefront Training speel je eigenlijk een soort van mini-missies met verschillende voertuigen uit de game. Vlieg met een X-Wing over de canyons van Tatooine, achtervolg je rebellen met een speedermotor en vecht je als Darth Vader als een echte eindbaas tegen de rebellen. Er zijn vijf verschillende trainingen die hoogstens vijf á tien minuten duren en door middel van doelstellingen is het leuk om de trainingen nog een paar keer opnieuw te spelen. De missies zijn veel te kort en te makkelijk en ik was eigenlijk vrij snel klaar met de training. Ik vond het erg jammer dat er niet meer verschillende trainingen waren, want je speelt met elk voertuig maar één korte missie, en dat had wat mij betreft een stuk uitgebreider gemogen.

BATTLES & SURVIVAL

In Battles speel je vier gevechten tegen een vriend of tegen vijandelijke AI op vier verschillende planeten. Je kunt kiezen of je met de Rebellenalliantie of het Rijk speelt en is het de bedoeling om als eerste honderd punten te scoren door tokens op te pakken die je krijgt door simpelweg de vijand neer te knallen (soort Kill Confirmed) . Je kunt dezelfde Battles ook nog spelen in de vorm van Hero Battles, waarbij je precies hetzelfde moet doen alleen nu speel je met Luke Skywalker, Darth Vader, Han Solo of nog een paar Star Wars helden. In Survival Mode is het de bedoeling stand te houden tegen verschillende waves aan vijanden. Het leuke is dat je niet alleen offline kunt spelen, maar ook co-op offline met een maat of in co-op online kunt spelen.

MULTIPLAYER

De training, battles en survival modi zijn leuk om een keer te spelen, maar gaan snel vervelen en bij Star Wars Battlefront daait het vooral om de multiplayer. Tot nu toe zijn er 10 verschillende multiplayer modi, maar door middel van updates zoals de Battle of Jakku, zal dat later uitgebreid worden. De verschillende multiplayer modi; Walker Assault, Supremacy, Blast, Droid Run, Hero Hunt, Hero vs Villains, Cargo, Fighter Squadron, Drop Zone en Turning Point lijken eigenlijk allemaal een beetje op elkaar en verschillen vooral in spelersaantallen. Zo is Blast een Team Deathmatch-modus waarin tien tegen tien wordt gespeeld en in Walker Assault speel je epische gevechten met 40 spelers.

Star Wars Battlefront is eigenlijk meer een Star Wars-game dan een vette shooter zoals Battlefield. Het is een vrij simpele game die voor alle leeftijden toegankelijk is en de controls zijn kinderlijk eenvoudig net als de gameplay. Er zijn tot nu toe elf verschillende wapens die bijna geen terugslag hebben en zeer nauwkeurig zijn, zelfs op lange afstanden. Je hoeft eigenlijk alleen de schietknop ingedrukt te houden en te richten, want het is letterlijk knallen of geknald worden!

Wanneer je eenmaal gewend bent aan de schitterende graphics en de geweldige geluidseffecten is Star Wars Battlefront niets meer dan een simpele arcade shooter. De multiplayer bied te weinig uitdaging om door te blijven spelen. Waar je bij games zoals Battlefield of Call of Duty bij elk level dat je stijgt weer nieuwe shit unlocked is er bij Star Wars Battlefront weinig te unlocken. Het is echt een gemis dat je niet een wapen kunt upgraden zoals we gewend zijn van andere shooters zodat je blijft spelen voor attachements of camos. Het is wel mogelijk om verschillende characters te kiezen, maar wederom is het jammer dat je bijvoorbeeld niet een Stormtrooper kunt aanpassen naar eigen smaak door andere kleuren armor of iets dergelijks.

CONCLUSIE

[usr 3]

Star Wars Battlefront is een prachtige game die je mond af en toe laat openvallen door de prachtige graphics en het geluid. Helaas kun je van een mooi bord niet eten en is de game niets meer dan een simpele arcade shooter. Star Wars Battlefront gaat minder diep dan dat we gewend zijn van huidige shooters en dat vind ik echt een dik minpunt, want er had zoveel meer in kunnen zitten. Daarintegen zullen de echte Star Wars fans hier niet wakker van liggen en kunnen blindelings 1 ster toevoegen aan mijn beoordeling.

• Jordy Niks schreef:

John Melgert iets voor jou

• Billy Nawabi schreef: