REVIEW: Rainbow Six Siege

REVIEW: Rainbow Six Siege | Het heeft even geduurd, maar na zeven jaar is er dan eindelijk weer een nieuwe Rainbow Six! Het mocht ook weleens tijd worden, want ondanks dat ik een liefhebber ben van Call of Duty en Battlefield-games, verlangde ik steeds meer naar een echte tactische shooter zonder dat rennen, vliegen, springen en weer opstaan. Gelukkig stelt Rainbow Six Siege daarin zeker niet teleur, al is het niet helemaal de game geworden waarop ik had gehoopt.

REVIEW: Rainbow Six Siege

Ik zat behoorlijk in mijn Call of Duty-modus en begon gelijk als een einzelgänger door de map te rennen, deuren te breachen en als een soort actieheld de tegenstander uit te schakelen, maar ik werd genadeloos afgestraft. Rainbow Six Siege leunt sterk op tactiek en communicatie en elke misstap kan einde verhaal betekenen. Ik moest wennen aan de wat tragere gameplay, maar als je de game eenmaal onder de knie hebt en wanneer een strategie lukt, is dat gewoon een episch gevoel wanneer je als ‘professionals’ het andere team uitschakelt.

REVIEW: Rainbow Six Siege

Game modes

SINGLEPLAYER

Je doet er verstandig aan voordat je aan de game begint eerst drie handige video tutorials te bekijken om te leren hoe je barricades, muren en deuren, plaatst en verwoest. Rainbow Six Siege kent geen campaign zoals we gewend zijn van andere shooters, maar een training-mode. Je speelt de trainingen om de basis te leren van de game in tien verschillende missies met een elfde map als bonusmissie. Denk aan verschillende trainingen zoals; schakel alle vijanden uit, evacueer een gijzelaar en bommen onschadelijk maken.

De trainingen zijn in te stellen op drie verschillende moeilijkheidsniveaus; normaal, moeilijk en realistisch. Elke missie heeft ook bepaalde doelstelling die je kunt halen voor extra XP en roem waarmee je nieuwe characters en upgrades voor je wapens kunt kopen. Dit geeft de trainingen een leuke replay waarde, maar de tegenstanders staan altijd op dezelfde positie waardoor je na één of twee keer spelen precies weet wat je moet doen, en dat is dan weer erg jammer.

ANTITERREUR

Antiterreur kun je zowel offline als online spelen door middel van matchmaking of door je vrienden uit te nodigen. Je kunt als lone wolf of met vijf andere spelers het opnemen tegen de AI van de computer. In een antiterreurmissie is het de bedoeling dat je al je vaardigheden die je in de training heb geleerd moet toepassen. Het is ook een mooie gelegenheid om met je vrienden bepaalde situaties te trainen om zo op elkaar ingespeeld te raken zodat iedereen weet wat ie moet doen in bepaalde situaties. Al gaan de antiterreurmissies snel vervelen en dat komt mede doordat het alleen mogelijk is om tegen de computer te spelen. Je kunt natuurlijk het niveau omhoog gooien naar moeilijk of realistisch, maar eigenlijk wil je dit soort games alleen maar online spelen.

MULTIPLAYER

Natuurlijk heeft Rainbow Six Siege een multiplayer. Daar draait het in mijn ogen eigenlijk ook alleen maar om bij dit soort games. Want eerlijk, wie speelt een Call of Duty, Battlefield of andere online shooter voor de story-mode? Maar hier ligt ook gelijk een minpunt van Rainbow Six Siege, want er is eigenlijk maar één online game-mode beschikbaar. Matches bestaan uit een aantal rondes die verdeeld zijn over elf maps met zeer vette locaties zoals bijvoorbeeld een vliegtuig, buitenwijk en mijn favoriet tot nu toe, de bank.

Tijdens de matches zijn er twee teams van vijf spelers, waarin in het ene team moet aanvallen en het andere team moet verdedigen. Het verdedigende team moet alle doorgangen barricaderen, vallen plaatsen en zo goed mogelijk dekking zoeken en het aanvallende team moet met drones het level inspecteren om de objective te zoeken en te checken waar de tegenstander zich bevind. Er zijn geen respawns mogelijk en met één kogel in je hoofd ben je dood, bij drie of vier kogels leg je ook het loodje en dat maakt de game behoorlijk hardcore. Er is een objective beschikbaar zoals ontmantel de bom of bescherm de gijzelaar, maar meestal zijn de teams in de vriendschappelijk potjes eerder bezig met elkaar te killen dan het behalen van een objective.

Ondanks dat er tot nu toe maar één online game-mode beschikbaar is, is Rainbow Six Siege een hele vette game! Wanneer je met spelers in een team zit, goed samenwerkt en goed communiceert brengt het fantastische momenten met zich mee. De spanning is soms om te snijden! Rainbow Six Siege speelt heerlijk weg. De muren die grotendeels kapot kunnen, de flashbangs die je naar binnen gooit om een room te clearen, of als je abseilend door het raam naar binnen stormt, de game verveelt niet snel.

Tijdens de matches verdien je XP en roem. Hiermee kun je dus nieuwe operators en upgrades voor je wapen kopen. De operators zijn verdeeld over vijf antiterreureenheden; SAS, FBI, GIGN, Spetsnaz en de GSG 9. Elke eenheid heeft twee aanvallers en twee verdedigers die allemaal hun eigen skills en arsenaal aan wapens en gadgets hebben. Ieder personage heeft zijn eigen zwakke en sterke punten. Elke operator heeft een eigen intro filmpje waarin de special ability wordt uitgelicht en dat is heel vet gedaan door Ubisoft. Je kunt ook je wapens en uitrusting aanpassen denk aan; silencers, grips, laser sights, gun camo, noem het maar op het is gelukkig allemaal mogelijk.

GRAPHICS EN GELUID

Ik heb Rainbow Six Siege op de PlayStation 4 gespeeld en de graphics zien er prima uit. Verwacht geen grafisch hoogstandje, maar wanneer de bloedspetters en het puin van muren en deuren in de rondte vliegen ziet het er allemaal erg indrukwekkend uit. Toch is het niet helemaal geweldig zoals sommige lelijke textures en animaties die niet helemaal lekker lopen. De PC-versie zal hier waarschijnlijk minder last van hebben, maar dat heb ik niet kunnen testen.

Qua audio durf ik te zeggen dat Rainbow Six Siege de beste game is tot nu toe! De rondvliegende kogels, ontploffende muren en het hout dat versplinterd klinkt werkelijk fantastisch. Je hoort je tegenstander eraan komen, de voetstappen worden luider, het is opeens doodstil en ineens hoor je een keiharde knal van een breach charge en flashbangs die naar binnen worden gegooid en weet je gewoon dat je zwaar de lul bent. Spelers met een headset op zijn dus in het voordeel!

CONCLUSIE

[usr 4]

Rainbow Six Siege brengt eindelijk wat anders dan shooters zoals Call of Duty en Battlefield dat doen doen. Niet gewoon gaan en knallen en ook geen perks of power-ups. Je moet er wel van houden en echt skills hebben om potjes tot een goed einde te brengen. Tactiek en samenwerking zijn de twee sleutelwoorden. Wanneer je met online vrienden echt als een team speelt is de game op zijn best. Speel je met een vreemdelingenlegioen, dan kan Rainbow Six Siege flink frustrerend zijn. Ook mis ik gewoon een online-mode zoals een Last Man Standing of een Team Deathmatch en ik hoop dat Ubisoft dit in de toekomst door middel van updates gaat realiseren, want dat maakt Rainbow Six een stuk completer en toffer. Rainbow Six Siege is niet voor noobs!

• Melvin Goossens schreef:

Dave Miranda Djamilla ;)

• Nee is gewoon een kut game zonder singelplayer