REVIEW: Need for Speed

Need for Speed is een reboot van de populaire serie en Ontwikkelaar Ghost Games belooft de fans datgene waar Need for Speed voor staat: talloze aanpassingsmogelijkheden, een authentieke urban autocultuur, een nachtelijke open wereld en een realistisch en meeslepend verhaal. Laten we eens kijken of de mannen hierin zijn geslaagd.

Als ik denk aan straatraces, driften, auto’s tunen en dikke beats uit je speakers, dan denk ik gelijk aan Need for Speed: Underground. Veel mensen zullen denken aan The Fast and the Furious, niet geheel verassend, want dankzij deze filmhit was het tunen van auto’s en de gehele scene eromheen behoorlijk geliefd geraakt. Na maar liefst twaalf andere delen van Need for Speed met bijvoorbeeld Supercars en officiële autosportcircuits wil Ghost Games met dit nieuwste deel met een schone lei beginnen en de game in ere herstellen.

GRAPHICS EN GAMEPLAY

Dat ik de game pas drie weken na de release voor het eerst in mijn PlayStation 4 stopte is eigenlijk alleen maar een zegen, omdat bijna alle games tegenwoordig problemen hebben tijdens de eerste paar dagen van de launch. En aangezien Need for Speed ondertussen hier en daar wat tweaks en updates heeft gekregen, kon ik er eigenlijk vanuit gaan dat mijn nachtelijke avontuurtjes in de urban autocultuur vlekkeloos zouden verlopen.

REVIEW: Need for Speed

Gelukkig werd ik niet teleurgesteld, want de game loopt lekker als een pantoffel en Need for Speed ziet er werkelijk prachtig uit dankzij de Frostbite engine! In de nachtelijke setting waar het eigenlijk té vaak regent komt de game het beste tot zijn recht en heeft een hoop grafische effecten zoals; het licht dat reflecteert door de plassen op het wegdek, rookwolken, tot aan de regendruppels die van je auto af druipen, grafisch komt de game zeker niets te kort. Met de gameplay zit het ook wel snor. Verwacht geen hoogstaande realistische besturing, want daar hebben we andere games voor, maar een heerlijke arcade racer waarmee je gelijk vol gas en driftend door de straten scheurt.

YouTube Video Preview

RACES EN COLLECTABLES

Need for Speed speelt zich af van zonsondergang tot en met de late uurtjes in de ochtend in de ficieve west coast USA stad Ventura Bay. In deze behoorlijk grote stad kun je natuurlijk vrij rondscheuren en op zoek gaan naar verschillende races zoals; Circuit Race, Drift wedstrijden, Sprint Race, Time Attack en Time Trial. Naast het racen zijn er ook nog 123 collectable items, locaties, en opdrachten te vinden die verdeeld zijn over Ventura Bay. Er is niet al teveel verkeer aanwezig  wat het soms als een spookstad laat aanvoelen, maar het des te meer plezier bied voor ongestoorde straatraces. Natuurlijk is de popo ook aanwezig om te zorgen of jij je wel aan de verkeersregels houd wat voor hete achtervolgingen zorgt. Je kunt de politie kwijtraken door ze af te schudden of als je simpelweg te nep bent moet je een boete betalen en ben je gewoon BUSTED!

VOL GAS TUNEN

Wat minsten zo leuk is om te doen is het tunen van je auto en daarmee is gelijk een vertrouwde feature eindelijk weer terug van weggeweest! Je kunt letterlijk uren doorbrengen in de garage en je auto optisch aanpassen totdat je een ons weegt; bumpers, spiegels, velgen, banden tot aan de stand van je vering en het uitkiezen van de juiste geluidsinstallatie. Er zijn ook talloze opties om je auto vol te proppen met meer paardenkracht om zo met een Golf GTI uit 1976 een moddervette Ferrari diep in het stof te laten bijten.

YouTube Video Preview

PRESENTATIE

Wat ik erg leuk vind aan Need for Speed is de vertelling van het verhaallijn wat door te stoer pratende acteurs word gedaan. Het geeft de game toch een leuke stijl mee al had het acteerwerk wat minder overdreven gemogen. Er word meer straattaal gebruikt dan de gemiddelde weekend-gangster. De slippende banden, ronkende motorgeluiden en de heerlijke soundtrack verdienen daar in tegen een dikke vette voldoende. Waar ik me trouwens kapot aan irriteerde zijn de eindeloze telefoontjes die je ontvangt voor nieuwe locaties om te racen. Ongeacht of je aan het free-roamen bent of tijdens een race bezig bent je word echt EINDELOOS gebeld en voelde ik me soms net een telefooncentrale.

REVIEW: Need for Speed

CONCLUSIE:

Ghost Games heeft woord gehouden door Need for Speed in alle ere te herstellen met een charmante knipoog naar de oude games binnen de Need for Speed-serie. Het tunen, racen, alles loopt lekker en de Frostbite engine zorgt ervoor dat het er allemaal uitziet om je vingers bij af te likken. Helaas is niet alles goud wat blinkt en voelt de game wat oppervlakkig aan en is er weinig interactie met de omgeving. Need for Speed is daardoor een game die het technisch perfect voor elkaar heeft, maar qua inhoud toch net iets tekort komt, om écht de topgame te worden die het had kunnen zijn!

4 Stars

• Ruby Kamerbeek schreef:

Dimitri Meijer samen halen ?