REVIEW Far Cry Primal – maakt het beest in je los!

REVIEW Far Cry Primal geeft de serie met een prehistorisch windje een hele andere setting dan we van de Far Cry-reeks gewend zijn. Voordat de game uit was werd er al gesproken van een veredelde add-on, een spin-off, een snel tussendoortje om effe makkelijk te cashen, maar niets is minder waar! Far Cry Primal haalt het oerinstinct in je naar boven en maakt het beest in je los!

INTRO

Far Cry Primal speelt zich dus af in het stenen tijdperk, een dikke 10.000 jaar voor Christus, een tijd waarin de mens nog niet aan de top van de voedselketen stond. Jij kruipt in de huid van Takkar, een charmante holbewoner van de Wenja-stam met een hart van goud die op een tragische manier word gescheiden van zijn volk. Op je overlevingstocht ontmoet je een vrouwelijke Wenja, Sayla, die uit het land van Oros komt waar haar dorp uitgemoord is door de Udam-stam. Het is aan jou de taak om het Wenja dorp opnieuw op te bouwen, mensen te zoeken en het land van Oros te koloniseren.

GAMEPLAY

De nieuwe setting waarin deze Far Cry zich afspeelt maakt Primal een heel ander soort Far Cry-game dan je gewend bent, maar ondanks dat heeft het spel wel de typische kenmerkende ‘Far Cry-elementen’. Ik weet het, Ubisoft verdient er geen schoonheidsprijs mee en voordat je het weet is de herkenbare kaart van de gigantische open wereld gevuld met sidequests, collectibles, bonfires (de welbekende radiotorens van Far Cry) en outposts die simpelweg weer gesmeekt worden om te overmeesteren.

In het stenen tijdperk bestonden er natuurlijk geen vuurwapens en dus is Takkar aangewezen op primitieve wapens die gemaakt zijn met voorwerpen en materialen uit de omgeving en is het vinden van de juiste grondstoffen belangrijker dan ooit. Er zijn verschillende wapens zoals een pijl en boog, speer en een knots. Waarbij de pijl en boog mijn favoriet is, geluidsloos en op afstand killen. Je hebt ook nog de beschikking over simpele ‘gadgets’ zoals bommen en een katapult en ben je uitgerust met wat handige extra’s, zoals bijvoorbeeld aas. Ook is het mogelijk om je wapens te upgraden en ondanks dat het wapenarsenaal een stuk minder uitgebreid is dan andere Far Cry-games heb ik mij letterlijk geen moment verveeld en voelen de gevechten heerlijk rauw en barbaars aan. Fuck moderne oorlogsvoering!

REVIEW Far Cry Primal

Takkar kan ook wilde beesten temmen die je tegenkomt in de natuur zoals een hyena, jaguar, wolf, etc. (in totaal 17 dieren), waarna je ze kunt laten vechten aan je zijde, en dat mijn vrienden is gewoon gruwelijk! Op sterke en grotere dieren kun je rijden zoals op een sabeltandtijger of je eigen baby mammoet! De beesten zijn een zeer belangrijk onderdeel van Far Cry Primal en vervangen het nut van voertuigen en een hoop wapens. In plaats van een dikke UAV of handige verrekijker heb je de beschikking over je eigen uil. Deze uil is je beste maat en je kunt hem gebruiken om de omgeving te scouten op vijandelijke stammen en andere gevaren. Door middel van Skill Points is het ook mogelijk om je uil te trainen om bijvoorbeeld vijanden met een spectaculaire duikvlucht uit te schakelen.

Je kunt nu ook kleine nederzettingen vrijspelen die je vervolgens kunt bevolken door veel Wenja-stamgenoten te redden van de vijand. Het uitbreiden van het dorp is niet zo heel uitgebreid, maar het is leuk gedaan en is het mogelijk om bepaalde hutjes en grotten te upgraden door middel van grondstoffen en missies.

GRAPHICS & GELUID

Oh shiiiiiit, wat ziet Far Cry Primal er toch spectaculair uit! Ik speelde de game op de PlayStation 4 en dat was simpelweg genieten. Far Cry Primal maakt gebruik van dezelfde engine die werd gebruikt voor Far Cry 3 en 4, maar de natuur in Primal is de leipste die ik ooit in een game heb gezien! Gelukkig ben ik geen rare glitches of bugs tegengekomen wat de laatste tijd eerder regel dan uitzondering is en daarvoor verdient Ubisoft een schouderklopje.

Zoals ik al zei is de omgeving  in Primal om je vingers bij af te likken. Wanneer je wakker word naast je kampvuur aan een meertje en de zon die opkomt, tot aan de donkere nachten diep in het bos waar je letterlijk geen hand voor ogen ziet, alles lijkt te kloppen. Het geluid draagt ook mee aan de sfeer van de game en ik speelde Far Cry Primal met een Dolby 7.1 headset, man oh man, wat een geluid! Loop ik midden in de nacht in het bos met slechts een fakkel in mijn hand voor enkele meters zicht en overal om me heen hoor ik geluiden. Rechts van me zie ik niets, maar het gegrom en geschreeuw laten me besluiten om snel door te lopen.

REVIEW Far Cry Primal

Wenja, is de taal die word gesproken in Far Cry Primal en is speciaal ontwikkeld voor deze game. De taal is gebaseerd op een Proto-Proto-Indo-Europese taal. Het ontwikkelen van deze taal was zeer belangrijk om het plaatje compleet te maken, om zo de wereld van Far Cry Primal en de beleving er zo realistisch en authentiek mogelijk uit te laten zien. Ik kan je vertellen dat ze dat gelukt is tot in de puntjes! Ubisoft heeft niets aan het toeval overgelaten en de combinatie van directors, animatoren, programmeurs en experts zoals historici, antropologen, linguïsten en zelfs bewegingscoaches hebben er voor gezorgd dat Ubisoft het stenen tijdperk opnieuw tot leven heeft gebracht in Far Cry Primal. Petje af!

OORDEEL
REVIEW Far Cry Primal score:

[usr 4.5]

Is dit Far Cry met een stenen tijdperk skin? Ja, maar dan toch effe anders. Far Cry Primal bied genoeg nieuwe gameplay elementen zonder de  ‘Far Cry-formule’ uit het oog te verliezen en weet ook een goede story-line neer te zetten die mij tot het einde wist te boeien. Het is zelfs één van de allerleukste games die ik de laatste tijd gespeeld heb. Wanneer je net zoals mij een liefhebber bent van het digitale stenen tijdperk, dan zal Far Cry Primal je op je wenken bedienen!

• Frits Scholten schreef:

Denk dat ik deze wel ga halen. Klinkt als een degelijke game maar wel erg speciaal! Goeie review!

• Trailer ziet er wel echt sick uit!