GameNerds | Get Smarter with Games
SOCIAL:
Filed under: Nieuws

Review F1 2018 – Het ultieme Formule 1-gevoel in de huiskamer

Als totale Formule 1-noob begin ik mijn avontuur aan F1 2018. Ik weet gelukkig nog net wie Max Verstappen en Lewis Hamilton zijn. Ooit besloot ik een keer om Formule 1 te gaan kijken, maar dat werd zo een dikke crash vanaf de start, dat Max Verstappen na 10 seconden eruit lag en dus was de pret voor mij snel over. Laten we hopen dat de game mij wat langer kan boeien!

F1 2018 bevat alle officiële teams, alle coureurs en alle 21 circuits van het 2018-seizoen, inclusief Circuit Paul Ricard en de Hockenheimring. Naast alles van het huidige seizoen, bevat de game 20 iconische auto’s uit de geschiedenis van de sport. Het is dus mogelijk om te rijden met de legendarische McLaren M23D en de Ferrari 312 T2 van Niki Lauda uit 1976, beide te zien in de film Rush (2013).

-Robs Royce

Zoals elke racegame bevat F1 2018 verschillende modi waarmee je aan de slag kunt gaan zoals; Career, Grand Prix, Multiplayer, Time Trial, Events en Championships. Mijn oog viel al snel op de Career-mode en daarmee is de carriere van Robs Royce geboren. Aangezien ik in het dagelijks leven de weg onveilig maak met een bescheiden Renault Clio, besloot ik om mijn geluk te beproeven bij het Franse Team. Je creëert je eigen character met wat simpele instellingen, zet een paar krabbeltjes hier en daar, en je bent klaar om het nieuwe seizoen flitsend van start te gaan. Alles voor de show!

Je werkt zowel op als buiten het circuit aan je reputatie, bijvoorbeeld met media-interviews onder tijdsdruk, die je progressie in de sport direct beïnvloeden. Zo kan je het moraal van het team veranderen door positief of negatief op vragen te reageren. De carrièremodus is verder uitgediept, door onder andere meer mogelijkheden te geven op het gebied van Research & Development. Door veranderingen en toevoegingen aan het systeem heeft nu elk F1-team zijn eigen unieke technologische mogelijkheden met verschillende sterke en zwakke punten.

-Gameplay

Het racegevoel van F1 2018 is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Zo hebben de auto’s vernieuwde auto-ophanging en chassisfysica. Bovendien is er de toevoeging van Formule 1-data uit de echte wereld voor meer nauwkeurigheid, wordt voor de eerste keer de temperatuur van banden gemeten en kan het ERS-systeem handmatig worden gebruikt. Dit betekent dat je echt het verschil kunt voelen tussen de moderne auto’s en de klassiekers die in de game zitten. Er is een groot contrast tussen auto’s uit de jaren ‘70 in vergelijking met de auto’s uit 2018 op het gebied van grip en aerodynamica.

Aangezien ik geen natuurtalent ben in racegames besloot ik de moeilijkheidsgraad op medium te zetten maar dan wel met mijn eigen custom settings. Zo had ik wel een automatische gearbox met de braking assist en anti-lock uitgeschakeld. Daarentegen maakte ik wel gebruik full traction control en besloot ik ook om schaamteloos de dynamic racing line in bochten in te schakelen. Naarmate het seizoen vordert krijg je de game en de auto steeds beter onder de knie, daarom is het een aanrader om het niveau wat hoger in te stellen dan dat je gewend bent voordat je aan een nieuwe career begint. Gek genoeg is het niet mogelijk de moeilijkheidsgraad in te stellen tijdens het seizoen.

-F1 2018 weetjes:

  1. De nieuwe selectie klassieke auto’s bevat de legendarische 1976 McLaren M23D van James Hunt (waarmee hij het kampioenschap won) en de Ferrari 312 T2 van Niki Lauda. Beide auto’s kwamen voor in de hitfilm ‘Rush’ uit 2013. Ze worden vergezeld door twee andere auto’s die bekendstaan om het winnen van kampioenschappen, namelijk Emerson Fittipaldi’s 1972 Lotus en Mario Andretti’s 1978 Lotus 79. De 1979 Ferrari 312 T4 (precies zoals Jody Scheckter er destijds in reed toen hij zijn teammaat Gilles Villeneuve versloeg in de titelrace) en John Watson’s en Lauda’s 1982 McLaren MP4/1B ronden de slectie af.
  2. Naast de twintig klassieke auto’s, zal F1 2018 alle officiële teams, coureurs en circuits uit het 2018-seizoen bevatten, inclusief Circuit Paul Ricard en de terugkerende Hockenheimring.

-Multiplayer

Ook niet onbelangrijk in een racegame anno 2018 is de multiplayer. Jammer genoeg is het niet mogelijk om gezellig samen op de bank multiplayer te spelen, maar wie wilt er nou menselijk contact? De online multiplayer is verdeeld in drie verschillende modi: Ranked, Unranked en Online Championship. Het nieuwe Super License-systeem is ontworpen om de gevolgen van een slechte rijstijl te minimaliseren in de online multiplayer. Je wordt beoordeeld op je persoonlijke racekwaliteiten en rijstijl en wordt vervolgens ingedeeld met andere spelers die qua niveau vergelijkbaar zijn. Met de online multiplayer van F1 2018 ga je als echte liefhebber het hele jaar vermaken en is het zeer uitdagend om een snelle tijd neer te zetten om je tegenstanders diep in het stof te laten bijten!

-Graphics en Geluid

Met de besturing van de bolides zit het allemaal wel snor, maar over het audiovisuele aspect ben ik wat minder tevreden. Op sommige momenten ziet de game er echt schitterend uit met visuele elementen zoals damp die uit de motor komt, waas die zichtbaar wordt door hitte, sporen die op het circuit achterblijven en je kunt zelfs de grassprietjes op je band tellen. Het lijkt wel of Codemasters alle power in de auto’s heeft gestoken, wat op zich niet raar is natuurlijk, maar de racetracks en het publiek zien er zo levenloos uit. Het oogt een beetje grauw en kill en ik mis gewoon een bepaalde x-factor.

-Conclusie

Naast een aantal verbeteringen in de carrièremodus, de nodige fine tuning van het racegevoel is F1 2018 weer een stukje beter dan zijn voorganger. De echte Formule 1 fans zullen zich hier ongetwijfeld het hele jaar mee vermaken. Mijn liefde voor racegames ligt wat dichter bij Need for Speed en Project Cars, maar desalniettemin is F1 2018 een leuke en toegankelijke game voor iedereen. Genoeg instellingen voor beginners en de pro’s, en alle mogelijkheden in de game zorgen ervoor dat je het echte Formule 1-gevoel ervaart.

 

  • ASDF schreef:

    Je zegt dat de moeilijkheidsgraad niet is in te stellen tijdens een seizoen? Dat kan dus wel na elk race weekend, je hebt namelijk de mogelijkheid om tijdens het laden voor het aankomende weekend voor opties te kiezen. Volgende keer beter.

  • ASDF schreef:

    Je zegt dat de moeilijkheidsgraad niet is in te stellen tijdens een seizoen? Dat kan dus wel na elk race weekend, je hebt namelijk de mogelijkheid om tijdens het laden voor het aankomende weekend voor opties te kiezen. Volgende keer beter.

  • >