Call of Duty: WWII – De GameNerds review

Het is zaterdagochtend en ik lig in een diepe slaap. Een nachtje doorhalen met Call of Duty: WWII vereist immers een goede nachtrust. Ik wordt wakker van de trilfunctie op mijn telefoon, die als een malle tekeer gaat. Dafuq is er aan de hand op deze vroege ochtend? Ik besluit om te kijken wat er zo belangrijk is om mij uit mijn schoonheidsslaapje te halen. In de WhatsApp-groep lees ik: ”Boys! Is iedereen wakker? Om 11:00 allemaal online, want we gaan weer verder met CoD!” Met dicht geknepen ogen kijk ik naar de tijd en zie tot mijn schrik dat het al 10:50 is. Zonder te aarzelen spring ik uit bed, zet een kop koffie en druk die PlayStation weer aan! Jup, Call of Duty is terug!

Met iedere Call of Duty knal ik altijd direct de multiplayer in. De campaign is voor latere zorg. Al had ik dit achteraf gezien met de slechte servers misschien beter andersom kunnen doen.

-Sociale Bezigheden-

De Social Hub is een nieuwe toevoeging in Call of Duty en maakt de game tussen de potjes door een stuk gezelliger. Dit is schaamteloos overgenomen van Destiny, maar hé! Beter goed gejat dan slecht verzonnen. In de Social Hub is er van alles te doen. Zo is er een shooting range waar je al jouw wapens kunt uittesten, een 1vs1 map om die ene vervelende vriend even op zijn plek te zetten, en is het mogelijk om alle killstreaks te testen voordat je het slagveld op gaat. In de thuisbasis is er ook een heuse bioscoop waar je live alle wedstrijden van de CWL kunt meekijken.

Vanzelfsprekend is er ook weer een Quartermaster aanwezig. Hier unlock je epic weapons, callingcards, outfits en taunts. Ook is het mogelijk om deze items uit Supply Drops te looten, die op een gruwelijke manier uit de lucht komen vallen, zodat iedereen in de Social Hub kan meekijken wat voor neppe shit je krijgt uit die loot boxes. Gelukkig beïnvloeden de Supply Drops niet de gameplay en gaat het alleen om cosmetische items, of om items die je ook zelf kunt unlocken. Bij de Quartermaster kun je ook verschillende contracten afsluiten, waarbij je bepaalde opdrachten moet voltooien binnen een bepaald tijdslimiet, om zo extra XP en Armory Credits te unlocken. Major Howard heeft een aantal orders voor je klaarliggen zoals bijvoorbeeld; win 25 matches, maak 75 multikills, etc. Voor deze orders heb je meestal 24 uur of 7 dagen de tijd om te voltooien voor extra Supply Drops.

-Ouderwets knallen-

Voor het eerst sinds jaren heb ik echt weer plezier in het spelen van Call of Duty. Ik zie niemand springen, vliegen, wall runs maken of iets van die bullshit! Dit is ouderwets Call of Duty! Ben tot nu toe ook bijna geen rare respawns tegen gekomen. Als het niet aan de verrekte servers had gelegen was ik het eerste weekend gelijk de Prestige ingegaan. Gelukkig is het mij wel gelukt om de gouden Camo voor de BAR-rifle te unlocken. Anyways, de welbekende threeway-maps zitten goed in elkaar en er is eigenlijk geen één map die ik vervelend vind om te spelen. Al wordt ik soms helemaal gek van Gustav Cannon met die verdomde snipers! Maar weet je, hate it or love it. Mijn favoriete map is Sainte Marie du Mont en wanneer je owned in het postkantoor (lees: campen), maak je een grote kans om de tegenstander diep in het stof te laten bijten. Dat gevoel wanneer je net als Neo door de Matrix beweegt, bullet dodging en steeds sneller bent dan je tegenstander, voor dat gevoel, daar speel je Call of Duty voor!

Het pick ten systeem is uit de game gehaald en spelers kunnen in de multiplayer op een nieuwe manier ontwikkelen door zich te voegen bij vijf divisies. De luchtlandingstroepen van de Airborne Division die handig zijn met een SMG, de snipers van de Mountain Division, de veelzijdige Infantry Division, de Armored Division is in het voordeel met een LMG, en de Expeditionary Division die bewapend is met brandbommen en shotguns. Hierdoor is de multiplayer meer gebalanceerd en moet je keuzes overwegen. Zo had ik altijd wel een Silenced Class; assault rifle met demper, onzichtbaar voor killstreaks en geruisloos lopen, maar zo een samenstelling is verleden tijd. Bekijk de volgende video om alles te weten te komen over de nieuwe Divisions in Call of Duty:WWII. Een video zegt meer dan 1000 woorden.

-Genoeg game modi-

In elke Call of Duty zitten de welbekende game modi; Team Deathmatch, Domination, Search and Destroy, Kill Confirmed, Hardpoint, Capture the Flag, etc. Uplink is ook dit jaar aanwezig, maar is in een nieuw jasje gestoken. Sledgehammer Games heeft met War Mode een nieuwe game mode geïntroduceerd in Call of Duty: WWII en is een aangename toevoeging aan de multiplayer. Klik hier om een handige video te bekijken waarin alles wordt uitgelegd.

In totaal zijn er 10 verschillende multiplayer maps beschikbaar: Aachen, Ardennes Forest, Flak Tower, Gibraltar, Gustav Cannon, London Docks, Point Du Hoc, Sainte-Marie-du-Mont, USS Texas, en de season pass exclusive map Carentan, die ongetwijfeld later dit jaar ook beschikbaar is voor alle andere spelers. Er zijn ook nog drie War mode maps: Operation Breakout, Operation Griffin en Operation Neptune.

De Ranked Match-playlist is terug van weggeweest in Call of Duty: WWII en Spelers kunnen vanaf de lancering online deelnemen aan CWL-ladders via de in-game MLG GameBattles-stand op PlayStation 4. Hiermee kunnen ze CWL Pro-punten verdienen die nodig zijn voor kwalificatie voor offline-klassementen en –evenementen.

-Zombie uitbraak-

Ik ga heel eerlijk met jullie zijn: Ik ben geen zombie-speler. Ik vind het een hele leuke toevoeging aan de game om ‘gezellig’ met je maten wat zombies af te knallen wanneer je geen behoefte heb aan de multiplayer. Toch heb ik er al redelijk wat uurtje in gestoken voor deze review.

Nazi Zombies is een puzzel die heel veel plezier biedt om samen met vrienden op te lossen terwijl je hordes zombies overleeft. Je speelt als één van de vier hoofdrolspelers – Jefferson, Olivia, Drostan en Marie, die verdeelt zijn in vier rollen: offense, control, medic en support. Nazi-zombies zit vol met easter eggs en opdrachten waar de liefhebbers zich uren mee kunnen vermaken.Teamwork is van uiterst belang, niet alleen om de massale hordes zombies te overleven, maar ook om de verhaalzoektocht te voltooien die meer gebieden en mysteries unlocken, die naar een uiteindelijke baas leiden.

-Campaign; kort maar krachtig-

Call of Duty: WWII vertelt het verhaal van soldaat Ronald “Red” Daniels, een jonge rekruut in de U.S. First Infantry Division. Zijn eerste kennismaking met oorlog is tijdens D-Day, een van de grootste invasies met amfibievoertuigen in de geschiedenis. Nadat Red de stranden van Normandië heeft overleefd, vechten Red en zijn compagnie zich een weg door Europa. Onderweg naar Duitsland bestrijden ze de vijand op bekende gevechtslocaties, zoals het Hürtgenwald en het Ardennenoffensief. Wat je te wachten staat is een typische Amerikaanse Blockbuster vol met actie, knallen de kogels en explosies uit je speakers, en heeft Call of Duty: WWII zelfs een boeiend en meeslepend verhaal. De campaign is binnen 6 á 8 uurtjes is uitgespeeld, maar dat is voor mij perfect.

Zoals ik al eerder aangaf koop ik Call of Duty puur voor de multiplayer en zie ik de campaign als één grote tutorial. Je maakt kennis met de verschillende wapens en wanneer je de moeilijkheidsgraad op Veteran zet is het helemaal genieten. Niet langer kan je herstellen van schoten of exploderende granaten. Dus wanneer je als een rambo er doorheen probeert te rennen, gaat dat ongetwijfeld een Game Over opleveren. Tenzij je de game op makkelijk gaat spelen, maar dan ben je gewoon een poes.

-Er is altijd wat te klagen-

Call of Duty; je houd ervan of je haat het! Ik ben het type dat de serie een warm hart toedraagt (afgezien van die space shit), maar er is natuurlijk altijd wat te klagen. Laat ik beginnen met de ontzettend slechte servers waar de game de eerste week last van had. Je kon de server niet opkomen, zat je er eenmaal in dan kon je 10 minuten wachten totdat een potje begon, statistieken van spelers werden niet opgeslagen en ga zo maar door! Waarom dit elk jaar hetzelfde gezeik is, is mij een raadsel. Hierdoor zat je meer naar loadscreen te kijken dan dat je daadwerkelijk aan het spelen was. Door het lange wachten wordt je uit de flow gehaald, waardoor je er niet lekker inkomt om zo een hoge K/D te halen. Gelukkig zijn de problemen op het moment van schrijven zo goed als opgelost.

Wat ik een groot gemis vind tijdens de multiplayer, is de Game Winning Kill. In Call of Duty: WWII zie je nu aan het einde van een match een Heroic Service, wat vaak een ‘mooie’ actie moet voorstellen dat gebeurd is tijdens de match. Zo zie je meestal een triple- of multikill voorbijkomen, maar in sommige potjes die echt letterlijk op laatste kill worden beslist, is het gewoon vet om de Game Winning Kill te zien. Hopelijk gaat Sledgehammer Games dit nog toepassen door middel van een update.

EINDOORDEEL: [usr 4.0]

++ Call of Duty is terug naar zijn roots

++ Headquarters en War Mode