Call of Duty Black Ops 4 – Review

Treyarch is terug met Call of Duty: Black Ops 4. De game bevat nieuwe multiplayer modi, de zombie ervaring is groter dan ooit tevoren en maken we kennis met Blackout; Call of Duty’s Battle Royale modus. Ik kan jullie nu alvast verklappen dat Black Ops 4 één van de leukste Call of Duty-games is in jaren.

Call of Duty: Black Ops 4 bevat drie verschillende speel modus: Multiplayer, Zombies en Blackout. In dit nieuwste deel keert het Pick 10 systeem terug, samen met vernieuwingen op het gebied van wapenbesturing, combatflow, health-regeneratie en spelerbewegingen. Black Ops 4 biedt een combinatie van nieuwe en terugkerende Specialists, elk met hun eigen unieke uitrusting en speelstijlen.

Blackout

Call of Duty: Black Ops 4 introduceert Blackout, de nieuwe Battle Royale modus. Blackout is een nieuwe game mode in de geschiedenis van Call of Duty, waarbij spelers materialen moeten verzamelen, strategisch moeten nadenken, het tegen elkaar moeten opnemen en het zien te overleven om te winnen. Strijdt solo of in team, terwijl je deelneemt aan diverse gevechten met grond-, lucht- en zee voertuigen in de grootste map ooit gebouwd in Call of Duty (1.500 keer groter dan Nuketown). Op de Blackout-map strijd je ook op locaties die zijn gebaseerd op populaire maps als Nuketown, Firing Range, Raid, Cargo en meer.

Je kunt je kiezen uit nieuwe en klassieke speelbare personages, inclusief campaign personages als Mason, Reznov en Woods; Zombies personages als Richtofen en Takeo; en Specialists als Crash, Battery en Seraph, om er maar eens een paar te noemen. Er zijn genoeg verschillende characters waaruit je kunt kiezen, maar ik had liever wat meer customization gezien zoals bij PUBG. Ik hoop dat Treyarch dit nog gaat toevoegen door middel van een GRATIS update.

Multiplayer

De multiplayer van Black Ops 4 loopt als een pantoffeltje en kent zelfs de smoothest launch die ik heb meegemaakt tijdens de release van een CoD-game. De herkenbare Black Ops-actie met snelle, vloeiende, loop-en-schiet werk voelt als vanouds. Wat wel echt even wennen was, is de health-regeneratie. Vroeger werd je health automatisch aangevuld, maar tegenwoordig moet je dat zelf doen. Black Ops 4 bevat 14 basis maps en zullen later worden uitgebreid met verschillende DLC. Onder de 14 maps zijn er ook 4 klassiekers die je ongetwijfeld kent uit de vorige delen; Slums, Jungle, Summiy en Firing Range. Over het algemeen vrij zijn het voor mij gevoel wat kleinere tot medium maps met veel gangen, deuren en ligt het gevaar snel op de loer. Mijn reactievermogen is ook niet meer de snelste, helemaal na het eten van een dikke grote groene sandwich. Hoe dan ook, ik moest even wennen aan de snelle gameplay en drukke maps, maar wanneer je eenmaal in de flow zit ben je hooked! De nieuwe maps zitten goed in elkaar. Al heb je altijd een bepaalde map die je verschrikkelijk vind en een map waarbij je altijd lit bent! Je weet hoe dat gaat toch?

De verschillende multiplayer modi in Black Ops 4 zijn niets nieuws onder de zon, afgezien van de twee nieuwe game modi Heist en Control. Heist is een no-respawn, round-based mode, waarbij je een zak met geld moet stelen voordat de tegenstander dat doet om het vervolgens naar een extraction point te brengen. Control is een mode waarbij teams afwisselen tussen aanvallende en verdedigende gebieden op een map. Het eerste team dat drie rondes wint, wint de wedstrijd. Elk team krijgt een collectief van 25 levens per ronde. Als die levens eenmaal zijn opgebruikt, verlies je. Aanvallers moeten beide doelen veroveren of de 25 levens van de verdediging doorbranden om te winnen. Verdedigers nemen vijandige levens weg of lopen gewoon de klok rond. Het is een spelmodus waarbij samenwerken en tactisch spelen wordt beloond! In Call of Duty: Black Ops 4 ligt de nadruk toch wat meer op tactiek en samenwerken. De Specialists, die unieke kwaliteiten hebben, het kunnen neerleggen van prikkeldraad om bepaalde routes te blokkeren, is daar ook een goed voorbeeld van.

Daarnaast vind je de welbekende game modi zoals Team Deathmatch, Kill Confirmed, Domination, Search & Destroy, Hardpoint, een Moshpit en Hardcore mode.

Zombies

Met het 10-jarige jubileum van de originele Call of Duty Zombies, biedt Black Ops 4 voor het eerst ook een geheel nieuwe Zombies ervaring met drie volledig uitgeruste Zombies episodes vanaf de lancering: IX, Voyage of Dispair en Blood of the Dead. Met nieuwe avonturen, een geheel nieuwe cast van personages en een nieuwe vijand, biedt Black Ops 4 Zombies de bekende gameplay en uiteenlopende Easter Eggs waar de community van zal gaan smullen.

Zombies biedt meer personaliseerbare actie dan ooit tevoren, met nieuwe systemen voor het maken en voltooien van community-uitdagingen en mogelijkheden voor spelers te connecten met elkaar. Black Ops 4 introduceert moeilijkheidsgraden en een in-game tutorial om nieuwe spelers aan boord van het Zombies-universum te krijgen, terwijl hardcore spelers de mogelijkheid krijgen om voor de zwaarste uitdaging te gaan. Bovendien biedt Zombies Rush, de nieuwe hoog tempo modus, verleidelijke nieuwe uitdagingen voor grijze veteranen en een nieuw gameplay tempo voor nieuwkomers.

Conclusie

Als je een Call of Duty-game koopt, wil je iets waar je het hele jaar mee kunt spelen en Black Ops 4 behoort zeker tot die categorie. Ik heb de Solo Campaign niet echt gemist, maar ik speel de game ook alleen maar online en hoef geen 60 euro te betalen voor een spel.  Call of Duty: Black Ops 4 heeft genoeg diverse content voor de Multiplayer, Zombies en Blackout modus en daar komt dit jaar alleen maar meer bij!. De gameplay is heerlijk, de maps zitten goed in elkaar en het is ook nog boots on ground!

>