GameNerds
Menu
SOCIAL:
Filed under: Nieuws

Anthem: De laadtijd simulator

Sinds 22 februari kunnen we eindelijk rondvliegen in de wereld van Anthem. Jammer genoeg is het spel niet positief onthaald door de meerderheid van de gamers, pers en Youtubers. In deze review/blog wil ik jullie mijn beeld van het spel geven (Playstation 4 Pro editie), welke wellicht wat positiever is dan de gemiddelde review die je ondertussen al heb gelezen.

Anthem is een is een co-op actie-RPG en je speelt samen met drie andere spelers in een co-op avontuur waarin teamwork en individuele skills beloond worden. Spelers kiezen elk een Javelin-exosuit met specifieke skills voor een strategische rol in het team. Ga samen op expeditie of biedt een contract aan waarmee je vrienden vraagt te helpen met moeilijke uitdagingen. Bouw je eigen handgemaakte krachtige, unieke, hightech exosuits en terwijl je speelt, krijg je de mogelijkheid om je eigen vaardigheden en die van je Javelin-exosuits te verbeteren.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Anthem is net als de wereld waarin het zichzelf bevindt, niet af. Verre van zelfs. BioWare stond bekend om de geweldige werelden en de verhalen welke zij vertellen in deze werelden. Jammer genoeg is het verhaal in Anthem niet van dezelfde kwaliteit. Het is niet direct slecht te noemen, maar het komt niet in de buurt van een Mass Effect-game. Er zitten genoeg bugs in het spel welke met een goede test fase nooit in de uiteindelijke versie hadden mogen zitten. Als opmerking wil ik wel mee geven dat een groot aantal van de bugs waar veel andere (vooral YouTube) reviews over klagen, ikzelf nooit heb mogen ervaren. Verder is de interface van het spel niet intuïtief en vaak onhandig en traag.

Gaming as a Service

Dit spel is een GaaS (Gaming as a Service) product. Wat inhoudt dat wij als consument een product afnemen om vervolgens live verbeteringen te krijgen zonder dat we elke keer een nieuwe versie moeten aanschaffen, echter dat er via een ander verdiensten model geld binnenkomt welke de toevoegingen bekostigen. Dit doet (op datum van schrijven) BioWare goed. Als we kijken in de eerste week, zijn er diverse punten door de community aangegeven wat verbeter kon worden. Deze punten zijn in rap tempo uitgerold en geeft een zeer positief gevoel wat betreft de toekomst van het spel. Dit in tegenstelling tot sommige andere games welke er wat langer over doen (looking at you Bungie: I hear you, lets nerf fusion rifles!). Of BioWare dit kan volhouden en of dit ook met content goed gaat komen, kan alleen de tijd ons leren. Ik ben echter positief hierover.

Wat betreft het verdienmodel van Anthem, zoals je waarschijnlijk al verwacht, microtransacties. Toegegeven, de microtransacties zijn niet uit den boze qua prijs en kunnen vrijgespeeld worden door ingame currency te verdienen, maar ook hier komt weer de kwantiteit naar voren. Het is wel tergend weinig verschillende Javalin “skins”, moves en andere items. Wellicht dat dit in de toekomst gaat verbeteren, maar ook hier geld weer dat de tijd het ons zal leren.

Heerlijke combat: Vrij als een vogel

Nu zul je wel denken, deze review zou toch positiever zijn dan hetgeen ik al gelezen/gezien had? Dat klopt, echter voor iemand die nog niets gezien of gelezen heeft wilde ik toch even de grootste hekelpuntjes uit de weg werken. Want naast deze negativiteit heb ikzelf in mijn drukke schema van werk, vrouw en kind het toch voor elkaar gekregen om in een dikke week tijd meer dan 50 uur in dit spel te steken en dat zegt ook iets over Anthem. Dit komt doordat het combat systeem gewoon goed werkt. Wanneer je in een van de Javelins zit, zeg maar je klasse, voelt het goed. Dit komt vooral omdat de 4 verschillende Javalins echt uniek aanvoelen. Als je bijvoorbeeld in een Colossus zit (een soort van tank klasse) voelt het spelen van je Javalin ook echt log en traag aan. Dit zou normaal een enorm negatief iets zijn in een looter shooter, echter geeft dit een enorm goed gevoel aan, gezien die logheid ook een bruutheid met zich mee brengt zodra je als een bulldozer over het veld heen rent en alles omverkegelt als… kegels!

Prachtige wereld

Er is maar liefst zes(!) jaar aan Anthem gewerkt en voel mij gevoel is de meeste ontwikkeltijd gestoken in het creëren van de werkelijk prachtige wereld. Ik heb vaak genoeg momentjes gehad dat ik even stilstond om te genieten van het uitzicht. Door de map heen zijn ook viewpoints verspreid die zeker de moeite waard zijn om allemaal te bezoeken. Ze laten je namelijk de mooiste plekken zien in de wereld van Anthem. Wanneer je als Iron Man door het landschap van Anthem vliegt zo vlak over het water heen en je dompelt eventjes onder om vervolgens weer als een raket omhoog te vliegen dan voel je je echt even een mannetje!

Endgame en co-op

Daarnaast is de grind naar de endgame wat langer dan verwacht en begint het spel, naar mijn mening, pas echt wanneer je de “masterwork” items krijgt. Dit zijn items welke een speciale eigenschap hebben t.o.v. hun “normale” variant. Deze speciale eigenschappen zorgen er op hun beurt weer voor dat je bepaalde “builds” kan maken zodat je super krachtig aanvoelt. Voor de mensen die spellen als Diablo 3 hebben gespeeld, zullen dit herkennen van dit type spel. Echter geld ook hier dat de hoeveelheid masterwork items wat beperkt aanvoelt, echter wel genoeg om een aantal builds per Javalin mogelijk te maken.

Wat de game voor mij echter volledig overeind houdt is de co-op met vrienden. Het spel is gemaakt om met 4 spelers te spelen en zal je dit ook (tot in den treure) blijven herinneren. Solo spelen is in sommige game modi niet mogelijk en in andere game modi moet je bij het starten op je standaard “cancel” knop drukken op door te gaan solo. Maar! Als je met 3 andere vrienden speelt is het spel geweldig. Je kan zodoende een team van 4 Javalins opbouwen welke elkaar aanvullen. Zo kan je een team vormen wat niet te stoppen is. Dit voelt gewoon goed aan.

Conclusie:

Als je deze review leest om te beslissen of je het spel moet halen of niet zal je wellicht nog niet veel verder zijn. Daarom het volgende: Vind je het niet erg om een spel te kopen wat niet af voelt, maar wat goed onderweg is om al zijn fouten te verbeteren, ga ervoor. Het spel speelt heerlijk in combat en ziet er waanzinnig mooi uit. Kan je het geld niet missen of twijfel je tussen dit spel en een ander omdat je maar tijd/geld voor 1 spel hebt, ga voor het andere spel en haal deze over een paar maanden. Dan is er ook duidelijkheid hoe goed het spel ondersteund wordt door BioWare.

>
MENU