REVIEW – MotoGP 16 Valentino Rossi: The Game

MotoGP 16 Valentino Rossi: The Game is ontwikkeld door Milestone, de ontwikkelaar van de MotoGP-franchise. Het spel is opgedragen aan het leven en de carrière van de negenvoudig wereldkampioen, Valentino Rossi! Eens kijken of MotoGP 16 net zo kan vlammen als de beste motorcoureur aller tijden.

In plaats van de jaarlijkse MotoGP-game is dit jaar een special edition uitgebracht, want dit is natuurlijk gewoon MotoGP 16 alleen dan met een hoop extra features die met de carriere van Valentino Rossi te maken hebben.

Shitload aan content

MotoGP 16 Valentino Rossi: The Game bevat echt een shitload aan verschillende gameplay features en ik denk dat andere uitgevers van racegames een voorbeeld kunnen nemen aan Milestone. Je kunt gewoon het officiële MotoGP kampioenschap spelen en heb je de mogelijk om historische events uit Rossi’s carrière na te spelen in de Rossi Experience. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook de klassieke Time Attack, online multiplayer en splitscreen, Flat Track, career-mode en de VR 46 Academy. Wat ook grappig is, is dat Rally zijn debuut maakt in Valentino Rossi: The Game, met races en drifting events.

Ik heb me het meeste vermaakt met de career-mode, waarin je een eigen rijder moet maken en als groentje start in de wereld van MotoGP. Hierbij begin je op de Valentino Rossi Ranch te leren rijden en werk je jezelf op van de Moto3 classe helemaal omhoog naar de MotoGP. Na elke race verdien je experience points waarmee je door middel van verschillende ability’s je personage kunt verbeteren op verschillende punten zoals; remmen, bochten nemen of beter kunnen rijden in de regen. Daarnaast verdien je ook nog Valentino Rossi Points waarmee je je personage optisch kunt tunen en kunt kiezen uit verschillende helmen, handschoen, pakken en noem het allemaal maar op.

R1M_0000_Layer 6 copy

Graphics & Gameplay

De handeling is net als in de voorgaande MotoGP-games weer ongelooflijk realistisch, maar kan worden aangepast aan de wensen van vrijwel elke speler. Rem en stuur assists kunnen je helpen om  wat beter door de bochten te komen, terwijl de racelijn je leert wat de ideale rijlijnen zijn van elke track. Wanneer je begint met de game zijn veel hulpmiddelen ingeschakeld en ik raad je aan om bepaalde dingen uit te zetten want het maakt de game gelijk een stuk vetter en realistischer.

MotoGP 16 Valentino Rossi: The Game introduceert ook iets waar alle racegame studio’s van kunnen leren, namelijk een begeleide set-up voor het afstellen van de de handeling van de motor. Vertel de monteurs hoe de motor zich gedraagt, via een eenvoudig menu, en ze zullen proberen de motor zo goed mogelijk te tweaken naar jouw wensen.

Rally_Monza_0000_Layer 7 copy

De game ziet er goed uit voor een PlayStation 3-game! Okay, even zonder dollen, ik vind MotoGP 16 er niet bepaald mooi uitzien. Misschien komt het omdat ik de laatste tijd erg ben verwend met prachtige graphics in games zoals Uncharted 4, Need for Speed 2015, Star Wars Battlefront, maar de game lijkt eerder op een launch-titel voor de PS4 of Xbox One, dan een game die na ruim twee jaar optimaal gebruik weet te maken van de grafische rekenkracht van de consoles. Ik weet, graphics zijn natuurlijk niet alles en gelukkig loopt de gameplay als een tiet, maar ik had toch graag wat meer grafisch geweld willen zien.

MotoGp_Mugello_0002_Layer 5 copy

Conclusie:

[usr 3]

MotoGP 16 Valentino Rossi: The Game is een spel met belachelijk veel content met bijna 50 tracks en verschillende game-modi, waardoor je je niet snel zult vervelen. De grafische prestaties zijn te zwak voor deze tijd en dat is zeker een gemiste kans, maar de gameplay maakt een hoop goed. Alhoewel de aanwezigheid van ‘The Doctor’ soms net even to much is, zullen de MotoGP-fans zich ongetwijfeld vermaken totdat MotoGP 17 in de winkels ligt.

>